PEMODELAN DINDING CANTILEVER PENAHAN TANAH MENGGUNAKAN SAP 2000 DENGAN MENGANALISA KUAT TEKAN TERHADAP VARIASI BEBAN (STUDI KASUS DI RUAS JALAN BALEROJO KALEGEN)

Jefrizal Sihombing, Yoga Satria I, Amelia Rosana Putri, Widya Utama

Abstract


The modeling of retaining wall is adapted to the real conditions on Balerejo Kalegen Street. This wall modeling uses a Cantilever type wall which has a height of 550 cm and a width of 385 cm which is useful for calculating the minimum strength of a cantilever wall for retaining the soil on the Balerejo Kalegen road. In addition, this wall is modeled to have a width of 55 cm, a heel width of 130 cm, a foot width of 130 cm, the width of the next leg is 100 cm, with a wall that enters it is 50 cm and using evenly distributed load variations has been adjusted where the load used is the burden amounting to 11,138, 5.5, 0.3869 tons. When inputting data into SAP 2000 beforehand, calculations must be made related to the force that will affect the wall, then modeling the walls according to the Cantilever shape. After that, Cantilever wall that has been made can be calculated compressive strength and shear strength where the compressive strength of the front wall with an average of 175,154 tons m, the back with an average of 62,666 tons m, the average front heel 866,054 tons m , and the back heel averages 910,463 tons m.

 

Keywords: Cantilever, Retaining Walls, SAP 2000.

Full Text:

XML

References


Abdul Hakim, Rizki Pranata Mulya. 2011. Studi Stabilitas Dinding Penahan Tanah Kantilever pada Ruas Jalan Silang Padang-Bukittinggi KM 64+500. Bukittinggi : Jurusan Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Andalas. Jurnal Rekayasa Sipil Vol 7 No.1 Februari 2011.

Agus Setyo Muntohar. 2006. Mekanisme Keruntuhan Lereng Tegak dan Teknik Perkuatan dengan Geotekstil. Jurnal Teknik Sipil Vol 7 No. 2 Desember 2006.

Arrizka Yanuar, Dwi Sat Agus Yuwana, Muhammad Amin. 2016. Analisis Stabilitas Lereng di Kaki Gunung Sumbing. Magelang : Jurusan Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Tidar. Reviews in civil Engineering Vol 1 No 1 2017

Bambang Surendro. 2015. Rekayasa Fondasi Teori dan Penyelesaian Soal. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Dian Safari. 2016. Perencanaan Struktur Dinding Penahan Tanah Type Cantilever pada Ruas Jalan Samarinda-Bontang Sta+850. Jurusan Teknik Sipil Universitas 17 Agustus Samarinda. Teknik Sipil dan Arsitektur Vol 2 No 2 Tahun 2016.

Fadly Achmad. 2010. Tinjauan Longsor pada Ruas Jalan Akses-Pelabuhan Gorontalo. Jurusan Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Negeri Gorontalo. Simposium XIII FSTPT, Universitas Katholik Soegijapranata Semarang, 8-9 Oktober 2010.

Haryo Koco Buwono, Basit Al Hanif. 2016. Simulasi Stabilitas Tanah Berkohesi Rendah Akibat Penggunaan Soldier Pile dengan Pemodelan Plaxis dan GeoStudio. Jurusan Teknik Sipil Universitas Muhammadiyah Jakarta. Seminar Nasional Sains dan Teknologi 2016.

Hendra Riogilang, Christian Pontororing, Anda Mekel. 2014. Soil Nailing dan Anchor Sebagai Solusi Aplikatif Penahan untuk Potensi Longsor di STA 7+250 Ruas Jalan Manado-Tomohon. Manado : Pascasarjana Teknik Sipil Fakutlas Teknik Universitas Sam Ratulangi. Jurnal Ilmiah Media Engineering Vol 4 N0.2 September 2014.

Hendra Setiawan. 2011. Perbandingan Penggunaan Dinding Penahan Tanah Tipe Kantilever dan Gravitasi dengan Variasi Ketinggian Lereng. Jurusan Teknik Sipil, Universitas Tadulako. Jurnal Insfrastruktur Vol 1 No 2 2011.

Irvan Nurrohman, Niken Silmi Surjandari, Noegroho Djarwanti. 2017. Analisis Dinding Penahan Tanah Tipe Gravitasi pada Lereng di desa Sumbersari , Tirtomoyo, Wonogiri. Program Studi Teknik Sipil, Universitas Sebelas Maret. E-Jurnal Matriks Teknik Sipil September 2017.

Ririn Hartini, IW Redana, IGN Wardana. 2014. Kerawanan Longsor Lereng Jalan Studi Kasus Ruas Jalan Sukasada-Candi Kuning. Program Studi Magister Teknik Sipil, Program Pasca Sarjana Universitas Udayana. Jurnal Spektran Vol 2 No 2 Juli 2014. Sriyati Ramadhani. 20. Perencanaan Dinding Penahan Tipe Gravitasi pada Lokasi Bukit BTN Teluk Palu Permai. Palu : Jurusan Teknik Sipil , Fakultas Teknik, Universitas Tadulako. Jurnal SMARTek.

Tjokorda Gde Suwarso Putra, Made Dodiek Wirya Ardana, Made Aryadi. 2010. Analisis Stabilitas Lereng pada badan Jalan dan Perencanaan Perkuatan Dinding Penahan Tanah. Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Udayana. Jurnal Ilmiah Teknik Sipil Vol 14 No 1 Januari 2010.

Violetta Gabriella Margaretha Pangemanan, A.E Turangan, O.B.A Sompie. 2014. Analisis Kestabilan Lereng dengan Metode Fellenius. Manado : Jurusan Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Sam Ratulangi Manado. Jurnal Teknik Sipil Statik Vol.2 No.1 Januari 2014.

Ferdinand P. Beer, E. R. (2009). Mechanics of Materials. McGraw Hill.

Abdul, Rizki, 2011. STUDI STABILITAS DINDING PENAHAN TANAH KANTILEVER PADA RUAS JALAN SILAING PADANG g BUKITTINGGI KM 64+500”. Jurnal Rekayasa Sipil

Nurmansyah, 2016, “ TUMPUAN PADA JEMBATAN, GAYALINTANG DAN MOMEN” Universitas Syiah Kuala Darussalam : Banda Aceh

Lulut, Sudarno, 2017. “PERENCANAAN DINDING PENAHAN TANAH UNTUK PERBAIKAN LONGSOR DI RUAS JALAN BALEREJO KALEGEN” Teknik Sipil : Magelang.

Andreas J. Kappos, 2002.”Seismic Design and Assessment of Bridges: Inelastic Methods of Analysis and case studies.” Springer dorcdrecht Heidelberg : New York




DOI: http://dx.doi.org/10.33795/prokons.v14i1.228

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jefrizal Sihombing, Yoga Satria I, Amelia Rosana Putri, Widya Utama



INDEXING : 

The following is an indexing list that includes the journal of the Prokons, published by the Civil Engineering Department, Politeknik Negeri Malang

    

    

_______________________________________________________________________________________________

Jurusan Teknik Sipil Politeknik Negeri Malang

Jalan Soekarno-Hatta No. 09, PO BOX 04 Malang 65141

Telp 0341-404424 || Fax 0341-404420

ISSN Print(1978-1784) || Online(2714-8815)

Email : prokons@polinema.ac.id

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.